ORDBLINDHED



Bestilling af bogen

Doris Elisabeth Fischer,
doris@familieopstiller.dk
Pris: 150.- kroner plus forsendelse
Leveringstid: 2-5 dage


Sideantal: 143
Indbinding: Hæftet
Forlag: Hovedland
Udgivet: 08-10-2002
Udg./opl.: 1. udgave,
1. oplag
Sprog: Dansk
ISBN: 87-7739-627-8
Omslag af Jens Thordal
www.jens-thordal.dk

BOG OM ORDBLINDHED

Jeg har altid været fascineret af at finde ud af hvor forskelligt vi mennesker tænker og opfatter verden.

I en lang periode har jeg arbejdet med børn og voksne med forskellige indlærings og sprogproblemer.

Jeg blev optaget af at arbejde med ordblinde, som viste sig at have nogle helt specielle evner.

Bogen om ordblindhed skrev jeg på opfordring af mange af mine elever og forældre til ordblinde børn jeg underviste på Vestjyllands Højskole. Bogen kan købes i boghandelen og bestilles på nettet, hvor den står med nedenstående anmeldelse.


ANMELDELSE

Ordblindhed

- et særligt talent?

af Doris Elisabeth Fischer

Einstein, Bohr, Darwin, Disney, H.C. Andersen, Goethe, Rudolf Steiner og Jørn Utzon ... var alle ordblinde

Doris Elisabeth Fischer deltog i 1998 på en ordblindekongres :

»Ingen talte om sammenhængen mellem kropsøvelser og indlæring, ingen talte om de ordblindes geniale evner. Stemningen var tung og frustrerende, fordi man mest syntes, det var synd for de ordblinde.« (uddrag)

Ordblinde kan se, og de kan også se både bogstaver og ord.

De er med andre ord ikke spor blinde, og derfor er begrebet "ordblindhed" helt misvisende. De ordblindes problem er derimod, at de generelt tænker i tredimensionelle billeder i stedet for verbalt. Kan man tænke tredimensionel har man en helt speciel evne som kan bruges i mange sammenhæng, som for eksempel i arkitektur, kunst, politik osv.

Med Ordblindhed - Et særligt talent vil Doris Elisabeth Fischer vise, hvordan man med denne erkendelse og gennem motoriske øvelser m.v. er i stand til at koble de ordblindes rige sanse- og forståelsesevner sammen med sproget gennem en reetablering af kroppens kompetencer.

Der er mulighed for, viser erfaringerne, at selv stærkt ordblinde mennesker kan få det at læse og skrive som et kompetenceområde - uden at de af den grund mister deres særlige evne til at se tredimensionelt.